Het Juridisch Meldpunt

Het Juridisch Meldpunt

MENUMENU
  • Home
  • Juridische thema's
    • Het Juridisch Meldpunt
    • Arbeidsrecht Advocaat
    • Bestuursrecht Advocaat
    • Civiel Recht Advocaat
    • Familierecht Advocaat
    • Letselschade Advocaat
    • Mediation
    • Medisch Recht Advocaat
    • Milieurecht Advocaat
    • Ondernemingsrecht Advocaat
    • Onderzoek
    • Schadevergoeding Eisen
    • Strafrecht Advocaat
Je bent hier: Home / Meldsoorten / wanprestatie schadevergoeding

wanprestatie en schadevergoeding

wanprestatie schadevergoeding

Wanprestatie schadevergoeding eisen: Wanneer er een overeenkomst is die wordt verbroken, is er sprake van wanprestatie. Er is sprake van wanprestatie wanneer een van beide contractpartijen zijn gedeelte van de overeenkomst helemaal niet nakomt, wanneer een van de partijen zijn verplichtingen gedeeltelijk niet nakomt of wanneer de verplichtingen niet correct worden nagekomen. Kortom: wanneer er niet wordt gedaan wat er is afgesproken, wordt er niet gepresteerd: wanprestatie. Voor rechtshulp bij wanprestaties schadevergoeding eisen kunt u een verbintenissenrecht advocaat inschakelen via Het Juridisch Meldpunt. 

Lees meer...

Hoe weet iemand of er wanprestatie is gepleegd?
In principe is dat simpel: bekijk wat er is afgesproken tijdens het tot stand komen van een rechtsgeldige overeenkomst. Wijkt de prestatie van de wederpartij daarvan af, dan is er meestal sprake van wanprestatie.

Als de tegenpartij van mening is dat de overeenkomst iets anders inhield dan wat de ander meent, dan moet gekeken worden naar wat de partijen ten tijde van het afsluiten hebben bedoeld. Als zij hebben opgeschreven ‘de struiken moeten omgezaagd worden’, maar daarmee eigenlijk tevens de ernaast staande bomen hebben bedoeld (en dat voor beiden duidelijk was), dan betekent dat dat de bomen ook omgezaagd moeten worden. Wordt dit nagelaten, dan is dat wanprestatie.

Daar moet wel bij worden opgemerkt dat het verstandig is om duidelijk op papier vast te leggen wat de bedoeling is. Wanneer één partij in het voorbeeld van hierboven van mening is dat de bomen ook moeten worden omgezaagd, terwijl de ander van mening is dat dat niet de bedoeling is, levert dat problemen op. Dat levert ook problemen op wanneer wanprestatie bewezen moet worden voor een rechter, want dan zal deze partij moeten bewijzen dat er bedoeld is om óók de bomen om te zagen. Dat is lastig wanneer het niet op papier staat.

Welke verschillende oplossingen zijn er voor wanprestatie?
Wanneer er wanprestatie is gepleegd zijn er enkele oplossingen voorhanden. Dit zijn: nakoming met schadevergoeding, vervangende schadevergoeding, opschorting van de verplichtingen en het ontbinden van de overeenkomst.

Hierna zullen ze achtereenvolgens besproken worden en zullen de eventuele voorwaarden ervoor kort worden weergegeven.

Nakoming (met schadevergoeding)
Allereerst kan nakoming van de overeenkomst gevorderd worden. Dat houdt simpelweg in dat de overeenkomst alsnog moet worden nagekomen. Daarnaast kan tevens schadevergoeding worden gevraagd voor de schade die door de wanprestatie is veroorzaakt.

Vervangende schadevergoeding wegens wanprestatie
Ook kan worden gekozen voor vervangende schadevergoeding, in plaats van het alsnog nakomen van de overeenkomst. Dat houdt in dat de wederpartij zijn gedeelte van de overeenkomst niet meer hoeft na te komen, maar dat hij wel schadevergoeding moet betalen doordat hij wanprestatie heeft gepleegd. Ook schadevergoeding voor eventuele andere schade (zoals gevolgschade) kan dan gevorderd worden.

Voordat vervangende schadevergoeding gevorderd kan worden, moet de wederpartij eerst in verzuim zijn, als nakoming direct of over enige tijd nog mogelijk zou zijn. Dat gebeurt door middel van een schriftelijke ingebrekestelling, met een redelijke termijn om alsnog na te komen in het geval nakoming direct nog mogelijk zou zijn. Schadevergoeding wegens wanprestatie kan pas daarna plaatsvinden.

Opschorting vanwege wanprestatie
Opschorting is het achterhouden van uw eigen verplichtingen: u stelt de nakoming van uw deel van de overeenkomst uit totdat de ander zijn deel is nagekomen. De mogelijkheid van opschorting ligt enkel open wanneer beide partijen nog niet zijn nagekomen. Wanneer een van de partijen wel al is nagekomen en de ander pleegt wanprestatie, dan valt er immers niets meer op te schorten.

In beginsel kan er dus opschorting plaatsvinden bij elke opeisbare vordering die niet wordt voldaan (wanprestatie dus). Er zijn echter enkele uitzonderingen zoals het niet mogelijk zijn van opschorting wanneer degene die wil opschorten zelf ervoor heeft gezorgd dat de ander niet kon nakomen (bijvoorbeeld het afsluiten van een overeenkomst, maar niet het adres voor aflevering willen opgeven), of wanneer de wederpartij blijvend niet meer kan nakomen (opschorting is dan immers zinloos, de andere middelen tegen wanprestatie staan uiteraard wel nog open!).

Ontbinding van de overeenkomst wegens wanprestatie
Ten slotte is er de mogelijkheid van ontbinding van de overeenkomst na wanprestatie. Dat houdt in dat de overeenkomst ophoudt te bestaan. In plaats van de overeenkomst komen twee ongedaanmakingsverbintenissen, die beide partijen de verplichting opleggen om eventueel al gedane prestaties terug te geven. Daarnaast kan schadevergoeding worden gevorderd voor de schade die is geleden door de wanprestatie.

Voordat ontbinding gevorderd kan worden bij wanprestatie, moet eerst worden gekeken naar of de wederpartij nog steeds direct aan de overeenkomst zou kunnen voldoen. Als dat het geval is, is ontbinding pas gerechtvaardigd in het geval van verzuim. Dat verzuim treedt meestal in door het doen van een schriftelijke aanmaning waarin een redelijke termijn wordt gegeven om alsnog na te komen. Blijft de wanprestatie daarna aanwezig, dan kan alsnog ontbonden worden.

verbintenissenrecht advocaat

Meld.nl bespaart u slecht geïnformeerde medewerkers, onterechte doorverwijzingen, tijdrovende belrondes en enorme formulierenstromen.

Hoe werkt Juridische Meldpunt/Meld.nl Lees verder>>>>>

Letselschade melden

Letselschade melden

Juridische Corona Helpdesk

Corona Gerelateerde Juridische Vragen en Procedures op alle Rechtsgebieden 

Juridische Hulp Corona Overtreding

Corona Boete Bezwaar & Beroep
hier melden

Schade – Geschillen –  Klachten – Kort-Geding – Vergunningen – Zorgplicht – Overheidsaansprakelijkheid – Wmo – PGB 

Meldpunt Collectief Schadevergoeding. 

Arbeidsrecht – Bestuursrecht – Belastingrecht – Beslag- en Executierecht – Consumentenrecht – Contractenrecht – Familierecht – Huurrecht – IE-Recht – Medisch Recht –  Milieurecht – Ondernemingsrecht – Sociale Zekerheidsrecht – Strafrecht – Verkeersrecht – Verzekeringsrecht – Mediation

Copyright © 2021-2022

  • Het Juridisch Meldpunt is onderdeel van Meld.nl.
  • Ga naar Meld.nl voor alle info en voorwaarden.

Privacy & Cookiepolicy
Het Juridisch Meldpunt maakt gebruik van Cookies om advertenties te verbeteren. Daarnaast maken we gebruik van analytische Cookies om o.a. bezoekersstatistieken bij te houden. Zo krijgen wij beter inzicht in het functioneren van de website.
Cookie settingsACCEPTEER
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

Het Juridisch Meldpunt maakt gebruik van cookies om advertenties te verbeteren. Daarnaast maken we gebruik van analytische Cookies om o.a. bezoekersstatistieken bij te houden. Zo krijgen wij beter inzicht in het functioneren van de website.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Analytische Cookies om o.a. bezoekersstatistieken bij te houden zijn noodzakelijk om beter inzicht te krijgen in het functioneren van de website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN